Úton Krisztussal

Közel van az idő, amikor mindenki meglátja Krisztust és elkerülhetetlenné válik a szembesülés az Igazsággal. Ez a honlap azt a célt szolgálja, hogy minél többen lássák meg, hogy nincs más út a teljes élethez, mint Krisztussal egy úton járni.

 

 

 

 

 

http://kereszteny.lap.hu/

 

  Fórum: https://irgalom.fboard.de/

 

 

 

OLVASSÁTOK ÉS ÍRJATOK A FÓRUMRA, HOGY NE LEGYEN EGYOLDALÚ A  KOMMUNIKÁCIÓ. BIZTOSAN VAN MONDANIVALÓTOK.   

 

 

 

 MI KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ ÉS RÁTOK IS. Ártatlan     

 

 

 

 

 

 

 

Kedves Testvérem! Ha olvasásra méltónak látod ezt a honlapot, akkor kérlek add tovább a címét és ajánld másoknak is. Köszönöm. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pár szó bevezetésül a puritánokról!

 

 

 

A későbbiekben látni fogjuk, hogy a reformer egyházakban a reformációt követően kb. 60-100 évvel később újabb reformmozgalmak indultak. A puritánok az anglikán egyház olyan hívői voltak, akik meg akarták tisztítani az egyházat a pápaság maradékától a Biblia üzenete alapján. Ezt a mozgalmat 1560 után nevezték el így (pure - tisztít). 1570-ig elsősorban a külsőségeket kifogásolták, mint a szertartások, a miseruha, vagy a szentek ünnepei. A puritanizmus fellegvára Cambridge lett, egyre több értelmiségit nyertek meg. Erzsébet 1593-ban hozott rendeletet ellenük, amely jogot adott a hatóságoknak, hogy a puritánokat börtönbe zárják, ha nem látogatják az anglikán gyülekezeteket. Ugyanakkor a puritánok nem akartak elválni az egyháztól, hanem egyesek presbiteriánus, mások kongregácionista anglikán egyházat szerettek volna. Hitték, hogy az egyház alapja az Isten alatt lévő emberek és nem az uralkodó. A puritánok teológiájukban később elsősorban William Ames (Amesius, 1576-1633) és William Perkins kálvinista változatát követték.
http://www.apuritansmind.com/William%20Ames/WilliamAmes.htm

 

Ames teológiája a kálvinizmusból indul ki, de sokkal több részt tulajdonít az embernek. Nyílván nagy hatással volt rá Arminius, ugyanis, Ames Angliából Hollandiába menekült, de vitáiban mindenképpen ellene szállt hadba a kálvinizmus mellett. A teológiáját általánosan morális teológiának nevezik.

 

 

 

Hamarosan folytatjuk..

 

 

 

Isten áldjon

 

 

 

Gábor testvér

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2010.04.11.

 

 

 

 

 

 

 

Üdvözöllek kedves Olvasó!

 

 

 

 

 

 

 

A puritanizmus olyan keresztény megújúlási mozgalom, amelynek nagy szerepe volt abban, hogy a kereszténység átmentődhetet a XXI. századba. Mint mindenben, amiben ember munkálkodik, úgy itt is jelen van az emberi gyarlóság, tévedések és tulzásokra való készség. Ennek ellenére én mégis azt vallom és azt tudom mondani, hogy a puritánok lángoló szívvel keresték Isten akaratát, igazságát és az Igét a maga egyszerűségében vitték az emberek elé. Ezért kérlek benneteket, hogy szeretettel és nyitott szívvel olvassátok a lenti írást. Előjáróban hozzáteszem, hogy Apáczai Csere János is puritán volt és lenti írásban sokat olvashatunk az ő gondolatairól.

 

 

 

Isten áldjon mindannyiunkat.

 

 

 

 

 

 

 

Gábor testvér

 

 

 

 

 

 

 

 "A cikk a kolozsvári Művelődés című folyóíratból lett idézve."

 

 

 

 

 

 

 

A pu­ri­ta­niz­mus egy 16–17. szá­za­di an­gol val­lá­si re­form­moz­ga­lom. A pu­ri­tá­nok meg akar­ták tisz­tí­ta­ni az egy­há­zat a ka­to­li­kus szer­tar­tás­ra jellemző vo­ná­sok­tól. 1640 és 1660 kö­zött je­le­nik meg a pu­ri­ta­niz­mus két újabb for­má­ja: az independens moz­ga­lom és a pres­bi­te­ri­a­niz­mus. Az independensek és a pres­bi­te­ri­á­nu­sok a mo­nar­chia el­len és a for­ra­da­lom mel­lett küz­döt­tek.

 

 

 

Apá­czai hol­lan­di­ai út­ja so­rán vá­lik a pu­ri­ta­niz­mus követőjévé. Ez be­iga­zo­ló­dik a Ma­gyar Encyclopaedia utol­só fe­je­ze­té­ben is, mi­vel Apá­czai pu­ri­tá­nus szem­mel kö­ze­lí­ti meg a pro­tes­táns hit­el­ve­ket: Is­ten az ige­hir­de­té­sen ke­resz­tül nyil­vá­nít­ja ki a meg­vál­tást, nem az ér­te­lem, ha­nem a Szent­lé­lek meg­újí­tó ere­je ál­tal.

 

 

 

A Bib­lia a meg­vál­tás prob­lé­má­ját há­rom­fé­le­kép­pen kö­ze­lí­ti meg: meg­vál­tó­nak ne­ve­zi azt az em­bert, aki a ro­kon­ság tu­laj­do­nát „ki­vált­ja” és vissza­szer­zi (3 Móz 25,25); Is­tent, aki az övé­it ki­sza­ba­dí­tot­ta az ide­gen ura­lom alól (pél­dá­ul Iz­ra­elt az egyip­to­mi szol­ga­ság­ból (2 Móz 6,6), a ba­bi­lo­ni fog­ság­ból); az Új­szö­vet­ség Krisz­tus­ban lát­ja Is­ten meg­vál­tói mun­ká­já­nak a be­tel­je­se­dé­sét (pél­dá­ul Róm 5,6-8).

 

 

 

Apá­czai az Új­szö­vet­ség kon­tex­tu­sá­ban be­szél a meg­vál­tás­ról az Encyclopaedia utol­só ré­szé­nek XI. il­let­ve XI­II. al­fe­je­zet­ében. A XI. al­fe­je­zet a meg­vál­tás em­be­ri ol­da­lát eme­li ki. Apá­czai ezt hely­re­ál­lí­tás­nak ne­vez­te, ami a mai szó­hasz­ná­lat­ban levő meg­té­rés megfelelője. Ezt a következőképpen ma­gya­ráz­za: „A meg­vál­tás az em­ber­nek a bűn és az ör­dög szolgálatja alól igaz  meg­adá­sa ál­tal sza­bad­ság­ra va­ló ho­zat­ta­tá­sa”. A to­váb­bi­ak­ban tár­gyal­ja a meg­vál­tó sze­mé­lyét, tisz­te­it, va­la­mint a meg­vál­tás cél­ját: lehetőség nyíl­jon az em­ber szá­má­ra az Is­ten­nel va­ló ki­bé­kü­lés­re. A XI­II. al­fe­je­zet­ben egy­részt Is­ten ir­gal­mát, ke­gyel­mét hang­sú­lyoz­za, más­részt a meg­vál­tás­ban Krisz­tus ál­do­za­tát és fel­tá­ma­dá­sát hir­de­ti.

 

 

 

Az egy­há­zi ige­hir­de­tés fő cél­ja az „evan­gé­li­um vagy a Krisz­tus felől va­ló igéretek igaz hir­de­té­se és pré­di­ká­lá­sa.” Apá­czai uta­sí­tást ad az evan­gé­li­um hir­de­té­sé­nek a tar­tal­má­ra: elsőként a tör­vény (tíz­pa­ran­cso­lat: 2 Móz 20,1–18) fel­ol­va­sá­sát ajánl­ja a bűn fel­is­me­ré­se és meg­val­lá­sa cél­já­ból, és csak ez­után ja­va­sol­ja az evan­gé­li­um ígé­re­te­i­nek a hir­de­té­sét, mert csak­is így ér­té­kel­he­ti az em­ber Is­ten bűn­bo­csá­tó ke­gyel­mét. A pu­ri­tá­nok val­lot­ták, hogy meg­té­rés nél­kül az em­ber nem sza­ba­dul­hat meg bű­nös ál­la­po­tá­ból.

 

 

 

Mielőtt még ki­tér­nék a meg­té­rés bib­li­ai és Encyclopaedia-beli meg­kö­ze­lí­té­sé­re, vizs­gál­juk meg az em­ber bű­nös mi­vol­tá­nak az okát.

 

 

 

Apá­czai a bib­li­ai bűn­beesés tör­té­ne­té­re hi­vat­ko­zik, és ezt ér­tel­me­zi. A VII. al­fe­je­zet­ben Is­ten fi­gyel­mez­te­té­sét idé­zi: ez „cse­le­kedd és élsz, ha­nem ha­lál­lal halsz meg”. En­nek a szö­vet­ség­nek két biz­tos je­lét ad­ja: az élet fá­ját, va­la­mint a jó és rossz tu­dá­sá­nak fá­ját. Az élet fá­ja az élet ígé­re­té­re utal, a jó és rossz tu­dá­sá­nak fá­ja az em­be­ri ön­tu­dat­ra éb­re­dés, a kí­ván­ság­ból eredő en­ge­det­len­ség kö­vet­kez­mé­nyé­re vo­nat­ko­zik. A bűn­beesés tör­té­ne­te ar­ról ta­nús­ko­dik, hogy az első em­ber­pár kí­ván­csi­sá­gá­nál fog­va el­len­sze­gül az is­te­ni aka­rat­nak (fo­gyasz­ta­nak a til­tott fa gyümölcséből). A bűn­beesés elsődleges oko­zó­ja­ként az em­bert em­lí­ti, mert az em­ber az, aki fel­fu­val­ko­dott, na­gyobb mél­tó­ság­ra, dicsőségre vá­gyott. Má­sod­la­gos ok­ként („segítő ok”) ke­ze­li a kí­gyó for­má­já­ban megjelenő ör­dö­göt és az asszonyt, Évát. Az el­kö­ve­tett bűn kö­vet­kez­mé­nye a ha­lál, a szen­ve­dés és a szé­gyen. A bün­te­tés­re azért ke­rül sor, mert Is­ten nem csak gondviselő, ke­gyel­mes, ha­nem igaz­sá­gos is. Igaz­sá­ga sze­rint fel­in­dul a bű­nö­sök el­len, el­íté­li a bű­nö­sö­ket vagy akár bosszút áll.

 

 

 

Apá­czai Is­ten ir­gal­mas­sá­gát ab­ban lát­ja, hogy nem a ki­ér­de­melt bün­te­tés­sel sújt­ja az em­bert. Ke­gyel­mes­sé­ge ab­ban vá­lik nyil­ván­va­ló­vá, hogy a meg­ér­de­melt bün­te­tést elviselhetővé, el­hor­doz­ha­tó­vá te­szi. E bű­nös ál­la­pot­ból egyet­len ki­út van, a meg­vál­tás, a meg­iga­zu­lás, a meg­té­rés. Apá­czai ez­zel a kér­dés­sel az Encyclopaedia utol­só fe­je­ze­té­nek XX. al­fe­je­zet­ében fog­lal­ko­zik. Először a megszentelődés (meg­szen­tel­te­tés) fo­gal­mát ér­tel­me­zi: „A meg­szen­tel­te­tés a fi­ú­vá fo­gad­ta­tott em­ber­nek a bűn rút­sá­gá­ból az Is­ten sze­mé­lyé­re va­ló ál­tal­vál­to­zá­sa” (4. vers). Később a megelevenedésről be­szél.

 

 

 

A megszentelődés az aka­rat­ban és az ér­te­lem­ben mu­tat­ko­zik meg, mely a bűn­nek va­ló meg­ha­lást és az ab­ból va­ló meg­ele­ve­ne­dést je­len­ti. Pál apos­tol az efézusiakhoz írt le­ve­lé­ben (4,24) a megszentelődést az ó em­ber meg­ölé­sé­vel és az új em­ber fel­öl­tö­zé­sé­vel asszo­ci­ál­ja. A Róm 7,14–25-ben a le­vél­író ezt a kér­dést a külső és a belső em­ber ál­lan­dó har­ca­ként ke­ze­li.

 

 

 

Akár a bib­li­ai, akár az Apá­czai­-fé­le meg­kö­ze­lí­tést vesszük ala­pul, egy biz­tos: a megszentelődés fo­lya­mat­sze­rű kell le­gyen. Azon­ban ez nem em­be­ri el­ha­tá­ro­zás­tól függ, ha­nem Is­ten Szent­lel­ke mun­ká­já­nak az ered­mé­nye. A megszentelődés tu­laj­don­kép­pe­ni cél­ja a meg­ele­ve­ne­dés, mely ré­vén a hit és a Szent­lé­lek mun­ká­ja ál­tal hely­re­áll az em­ber is­ten­ké­pű­sé­ge, azon­ban az evi­lá­gi megszentelődés nem le­het tel­jes. Így szük­ség­sze­rű­vé vá­lik a na­pon­kén­ti meg­té­rés: „In­nen va­gyon a lel­ki harc őbennek, s hogy min­den nap meg kell a meg­té­rést újítaniok”. A megszente­lő­dés kö­te­les­sé­get is je­lent a hí­vek részéről, hogy há­lá­ból át­ad­ják éle­tü­ket Krisz­tus­nak: „Ebből a meg­szen­tel­tetetteknek erős kö­tött­sé­gük jő ki, mellyel ma­go­kat egé­szen az Is­ten­nek és a Krisz­tus­nak ajánl­ják”.

 

 

 

A pu­ri­tá­nok úgy tar­tot­ták, hogy az em­ber kö­te­les­sé­ge a ter­mé­szet ta­nul­má­nyo­zá­sa, mi­vel a ter­mé­szet­fi­lo­zó­fi­á­ban lát­ták val­lá­si meggyőződésük iga­zo­lá­sát. Ez utób­bi fel­fo­gás te­rem­ti meg a kap­cso­la­tot az Encyclopaediában a descartes­-i fi­lo­zó­fi­á­val. A kartezianizmus ra­ci­o­na­liz­mu­son, va­la­mint a kétel­ke­dő gon­dol­ko­zá­son („dubito er­go cogito, cogito er­go sum ”) ala­pul. A mód­sze­res két­ke­dés ál­tal meg­ál­la­pí­tott első bi­zo­nyos­ság a cogito er­go sum, s az er­re felépülő is­ten­fo­ga­lom lehetővé te­szi a meg­is­me­rést, és bi­zo­nyos­sá­got ad a tu­da­tunk­tól füg­get­len való­ság lé­tezéséről.

 

 

 

Descartes El­mé­le­tek a me­ta­fi­zi­ká­ról cí­mű mű­vé­nek har­ma­dik fe­je­ze­te a Har­ma­dik el­mél­ke­dés: Is­ten létéről a vissza­ve­ze­tés el­ve alap­ján ke­res bi­zo­nyí­té­ko­kat.

 

 

 

Apá­czai Descartes­-hoz ha­son­ló­an a te­rem­tés, a vi­lág ke­let­ke­zé­sé­ben ke­res is­ten­bi­zo­nyí­té­ko­kat. A vi­lág ke­let­ke­zé­sét Is­ten mun­ká­já­nak te­kin­ti, akár­csak a Bib­lia.

 

 

 

Is­ten vi­lá­gát, or­szá­gát har­ma­dik ég­nek, egek egé­nek, pa­ra­di­csom­nak ne­ve­zi:  „A legfelső ég az Is­ten szent­sé­gé­nek la­kó­he­lye, mely mind­azok­kal tölt meg, ame­lyek az örök­ké­va­ló bol­dog­ság­ra tar­toz­nak, aho­lott mint­egy szénről szén­re [az 1Kor 13,12 for­mai meg­felelője] mu­tat­ja ki ma­gát az Is­ten dicsősége. Ezen mon­da­tik har­ma­dik ég­nek, egek­nek egé­nek, pa­ra­di­csom­nak”. A te­rem­tés sor­rend­je sem vé­let­len, hisz a te­rem­tés ak­tu­sá­nak a rend­sze­res­sé­gé­ben lát­ja Is­ten böl­cses­sé­gét, ha­tal­mát, jó­sá­gát. Böl­cses­sé­gét ab­­ban lát­ja, hogy „a legfőbbeken kez­det­te, az alább­va­ló­kon foly­tat­ta, az ele­gyes ter­mé­sze­tű­ek­ben penig az alább­va­ló­kon kezd­te s a felsőbbeken vé­gez­te”. Is­ten jó­sá­gát ab­ban is­me­ri fel, hogy meg­ad­ja min­den te­remt­mé­nye szá­má­ra a lé­te­zés­hez szük­sé­ges fel­té­te­le­ket, kö­rül­mé­nye­ket. A IV. al­fe­je­zet 20–23. cik­ke­lye­i­ben fel­idé­zi az em­ber te­rem­té­sét. Apá­czai­nak a vi­lág keletkezéséről al­ko­tott fel­fo­gá­sa lé­nye­gé­ben nem tér el a bib­li­ai teremtéstörténettől.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

A puritánok

 

A későbbiekben látni fogjuk, hogy a reformer egyházakban a reformációt követően kb. 60-100 évvel később újabb reformmozgalmak indultak. A puritánok az anglikán egyház olyan hívői voltak, akik meg akarták tisztítani az egyházat a pápaság maradékától a Biblia üzenete alapján. Ezt a mozgalmat 1560 után nevezték el így (pure - tisztít). 1570-ig elsősorban a külsőségeket kifogásolták, mint a szertartások, a miseruha, vagy a szentek ünnepei. A puritanizmus fellegvára Cambridge lett, egyre több értelmiségit nyertek meg. Erzsébet 1593-ban hozott rendeletet ellenük, amely jogot adott a hatóságoknak, hogy a puritánokat börtönbe zárják, ha nem látogatják az anglikán gyülekezeteket. Ugyanakkor a puritánok nem akartak elválni az egyháztól, hanem egyesek presbiteriánus, mások kongregácionista anglikán egyházat szerettek volna. Hitték, hogy az egyház alapja az Isten alatt lévő emberek és nem az uralkodó. A puritánok teológiájukban később elsősorban William Ames (Amesius, 1576-1633) és William Perkins kálvinista változatát követték.
http://www.apuritansmind.com/William%20Ames/WilliamAmes.htm

Ames teológiája a kálvinizmusból indul ki, de sokkal több részt tulajdonít az embernek. Nyílván nagy hatással volt rá Arminius, ugyanis, Ames Angliából Hollandiába menekült, de vitáiban mindenképpen ellene szállt hadba a kálvinizmus mellett. A teológiáját általánosan morális teológiának nevezik.

A presbiteriánusok

Thomas Cartwright (1535-1603) megjelenése vitte át a puritánok hangsúlyát a liturgia reformjáról a teológiai és egyházkormányzási reformra 1570 körül. Cartwright a Chambridge egyetem teológiai professzora volt. Tanítványai a kálvinista teológiát és egyházkormányzást fogadták el. Ő fektette le az alapjait az angol presbiterizmusnak. Az első presbiteriánus gyülekezet Wandsworthben indult 1572-ben.

A kongregácionisták

Más puritánok Henry Jacob (1563-1624) nézeteit fogadták el. Őt tartják a kongregácionisták, vagy Függetlenek alapítójának. Nézete szerint a nemzeti egyházon belül minden gyülekezet legyen szabad, hogy megválassza a pásztorát és a szabályzatát és kezelje a saját ügyeit. Börtönbe került, majd 1606-ban Hollandiába emigrált, ahol az angolok lelkipásztora volt. Itt Robinsonnal jelentős hatást gyakoroltak egymásra. Jacob 1616-ban tért vissza Angliába és lett Londonban a Függetlenek pásztora. Cromwell és Milton is függetlenek voltak.
1658-ban a Függetlenek és a Szeparatisták Savoy-ban kálvinista hitvallást fogalmaztak meg.

A szeparatisták

A fenti csoportok mellett megjelentek a Szeparatisták, akik úgy gondolták, hogy Krisztushoz lesznek hűségesek az állami egyháztól függetlenül. Ők olyan kongregácionisták voltak, akik a Függetlenekkel szemben az államtól is szakadni akartak. A szeparatista csoportok kezdete 1567-re nyúlik vissza, amelyet Richard Fitz szervezett meg egy szövetségre alapozottan. Általánosan elmondható, hogy a puritánok szellemiségének egyik középpontja a szövetségek voltak. A jelentősebb vezető Robert Browne (1550-1633) lett, ő 1580-ban hozott létre egy gyülekezetet Norwich-ban. Innen a gyülekezetével Hollandiába menekült. Itt több művet is írt, amelyekben kifejtette, hogy a hívőknek önkéntes szövetségben egyesülnie Krisztushoz és egymáshoz, a hivatalnokokat tagoknak kell megválasztaniuk és egyetlen gyülekezetnek sem lehet tekintélye a másik felett. Egy másik londoni gyülekezet vezetőit, Henry Borrowt és Jon Greenwoodot 1586-ban akasztották fel, a gyülekezetük szintén Hollandiába migrált.
Egy harmadik csoport 1606-ban jelent meg Scrooby-ban, amelyet John Robinson (1575-1625) vezetett. 1608-ban szintén Hollandiában, Leydenben telepedtek le. Végül ennek a csoportnak a tagjai vándoroltak Amerikába 1620-ban a Mayflower fedélzetén. A szövetségi elvet átvitték a politikába is, a még a hajón, a plymouth-i érkezés előtt, kötött Mayflower Egyezményben. A testvérgyülekezetüket Gainsborough-ban John Smyth vezette, akik 1606-ban Amsterdamba költöztek. 1608-ban merítette be gyülekezetét, köztük Thomas Helwys-t is.

Az első baptisták

Helwys és követői 1612-ben tért vissza Angliába, ahol megalapította az első Angol baptista gyülekezetet, amely arminiánus teológiát vallott, amelyet Hollandiában ismertek meg. Általános baptistáknak is hívták őket, mivel az általános, mindenkire érvényes engesztelést vallották. Ők még leöntéssel kereszteltek. Ezzel szemben a korlátozott baptisták kálvinisták voltak és Henry Jacob gyülekezetéből váltak ki 1633-ban és 38-ban. Ők bemerítéssel kereszteltek és a nevük a korlátozott engesztelés hitére utal. A gyülekezetet John Spilsbury vezette és a legnagyobb hatást ők gyakorolták a későbbi baptistákra. Az amerikai baptisták is ebből a csoportból származtak. 

A Puritánok harca a Stuartokkal szemben

A puritánok nagy várakozással várták, hogy Erzsébet halála után az új uralkodó, aki a skót VI. Jakab volt, és I. Jakab néven lett angol uralkodó, lévén kálvinista skót, nagy változásokat fog hozni és presbiteriánus kormányzást hoz létre az anglikán egyházban. Ennek hangsúlyozására kb. 1000 puritán lelkész aláírta a Millenáris petíciót 1603-ban, amely arra kérte az uralkodót, hogy teljesen tisztítsa meg az egyházat liturgiailag és szervezésében is. Jakab összehívott egy konferenciát, de mérges lett a puritánokra, és kijelentette, hogy ha nem idomulnak (conform) az egyházhoz, akkor elűzi őket, és hogy a presbiterianizmus annyira fér össze a monarchiával, mint Isten az ördöggel. A találkozó egyetlen eredménye egy új Biblia fordítás elkészítésének jóváhagyása volt, amely Authorized (Jóváhagyott), vagy King James változat néven vált ismertté és 1611-ben készült el. A gyülekezeti kormányzáson túl más, politikai kérdések is az uralkodó és a puritánok közé ált, mint az uralkodó és a Parlament szerepének kérdése, vagy a törvényszék függése a királytól, stb. Azonban a Stuart uralkodóknak nem volt meg a tehetségük a vas ököl kesztyűbe rejtéséhez. Fia I. Károly (uralkodott: 1625-1649 – kivégezték) ideje alatt sok puritán Amerikába menekült, mivel tartottak Károly katolikusbarát politikájától. William Laud (1573-1645) lett a Canterbury érsek, aki az uniform egyházban hitt és arminiánus volt, amelyet a kálvinista puritánok nem szerettek. A kulcs pozíciókba arminiánus hívőket helyezett. Az összeütközések kiváltó oka az lett, amikor egy új Közös Imádság Könyvét próbált a skót egyházra kényszeríteni az egység érdekében. Ez ellen a skótok fellázadtak. 1638-ban a skótok szövetséget kötöttek a presbiterianizmus megvédésére  és megszállták Angliát. Károly 1640-ben összehívta parlamentet, amely a Hosszú Parlament néven vált ismertté, mivel 20 évig állt fent. Az új parlament Károly támogatása előtt kivégezte Károly tanácsadóit, lerombolta az illegális bíróságokat, és átvette az állam pénzügyeinek irányítását, de nem jutottak a vallás terén egyezségre. 1642-ben polgárháború tört ki a puritánok és az episzkopális egyházat fenntartani kívánó royalisták között. Ez az 1646-ig tartott és puritán fölénnyel ért végett egy rendkívüli képességekkel rendelkező vezető miatt. Ő volt Oliver Cromwell (1599-1658), aki egy nagyszerű, fegyelmezett, puritán hadsereget állított fel (New Model Army). A királyt elfogták, aki megszökött, majd újabb csaták után megölték 1649-ben. 1643-ban a parlament eltörölte az episzkopális egyházat. 1645-ben az angol és a skót parlament is egységes presbiteriánus egyházi kormányzást fogadott el. 1647-ben a skótok, 1648-ben az angolok elfogadták a kálvinista Westminsteri hitvallást.

Cromwell uralma

Eközben azonban a hadsereg kongregácionista lett. Mivel a presbiteriánusok nem fizettek kielégítő zsoldot és kizárólag a presbitáriánus rendszert fogadták el, Cromwell 1648-ban kitisztította a parlamentet. Ő végezte ki Károlyt és egy kongregácionista hatalmat valósított meg, egy államközösséget, amelyet ő vezetett. 1658-ig a hadsereg segítségével diktátorként uralkodott. Toleráns volt vallási ügyekben, a zsidók letelepedését is engedélyezte 1656-ban. Cromwell halála után 1660-ban a Hosszú parlament feloszlatta magát. Az angolok közben belefáradtak a puritánok tiszta életébe, és II. Károlyt hívták vissza uralkodónak, aki visszaállította az episzkopális egyházat. Megtiltották a puritán találkozókat. Ők lettek a nagy hagyományokkal rendelkező nonkonformisták. 1689-ben a Dicsőséges forradalomban Károlyt elűzték és vallási toleranciát állítottak fel a nonkonformisták számára.
Jelentős íróik John Milton (1608-74) és John Bunyan (1628-188) voltak.

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

A puritánok reménykedő jövőszemlélete


Iain Murray

A puritánoknak a Krisztus munkájával kapcsolatos elgondolásai közvetlenül a reformátoroktól, különösen Kálvin Jánostól származtak. Kálvin fedezte fel újra az Újtestamentumban azt, hogy az ember üdvözítésében Krisztus felséges és dicsőséges Úr, és ő állította előtérbe azt az igazságot, hogy Jézus közbenjáró munkája nem ér véget a halálával és föltámadásával; ez a munka folytatódik az egyház egybegyűjtése és tökéletesítése végett; végső sikere pedig szilárdan a Krisztus által betöltött helyen áll. Jézus uralkodik (Róm 9,14), hatalma van „minden testen” (Jn 17,2), továbbá néki adatott „minden hatalom mennyen és földön” (Mt 28,18), úgyhogy közbenjáró országa érdekében, kormányozza a világmindenséget. Ezért az Ef 1,22 megerősíti, hogy az Atya „mindeneket vetett az ő lábai alá, és Őt tette mindeneknek fölötte az anyaszentegyháznak fejévé, mely az Ő teste”. Mindezt részletesen kifejti a Westminsteri Kiskáténak a következőképpen kezdődő szakasza: „Krisztus mint Szabadítónk véghezviszi prófétai, főpapi és királyi tisztjét mind megalázásában, mind felmagasztalásában” (válasz a 23. kérdésre).


Krisztus országának a kiteljesedése közvetlen összefüggésben áll felmagasztalásának munkájával, melyben most gyakorolja uralmát a Szentlélek által: innen az, hogy a háromezer ember pünkösdi megtéréséről, a „nagy sokaság” antiochiai megtéréséről, az evangéliumnak az apostoli korszakban való csodálatos sikeréről úgy beszélnek, mint amit „Krisztus cselekedett” (vö. Csel 2,33; 11,21; Róm 15,18–19). Az evangélium sikerei bizonyították, hogy Krisztus uralkodása megkezdődött. Hogy milyen diadalmasan uralkodik a földön, erről megannyi ószövetségi prófécia szólt. A 2. zsoltár szerint trónra kerülésével a Messiás megkapja „örökségül a pogányokat, birtokul a föld határait”. Egy másik zsoltár, miután Krisztus helyettesítő szenvedéseiről beszél, elmondja, hogy milyen dicsőség következik azok után: „Megemlékeznek és megtérnek az Úrhoz a föld minden határai, és leborul előtted a pogányok minden nemzetsége. Mert az Úré a királyi hatalom, uralkodik a pogányokon is” (Zsolt 22,28–29). Az Újszövetségben az ószövetségi reményeknek elkezdődik a megvalósulása, Krisztus felvonul „győzve, hogy győzzön” (Jel 6,2), és az, hogy a Szentlélek által eljön ellenségei közé megtérítő hatalommal, magyarázza a keresztény történelem megújulásait. Krisztusnak ugyanebből a munkájából fakad, miként a Róma 11 tekintetében már megállapítottuk, Izráel majdani üdvössége: „az egész Izráel megtarttatik, amint meg van írva: Eljő Sionból a Szabadító…”


Ahogyan Kálvin újra felfedezte a hatalmát a Szentlélek által gyakorló Krisztus mint király és főpap újszövetségi hangsúlyozását, akképpen a bizalomnak az elkövetkező évszázadok folyamán zengő hangját is megütötte. Az Institutióban, melyet 1536-ban jelentetett meg, az ajánlást I. Ferenc francia királyhoz intézi, és benne felszólítja a királyt, hogy szüntesse be a szétszórt francia hívők rettenetes üldözését. Akkoriban mindenütt az evangélium ellen beszéltek, és milyen kilátásai lehettek, ha I. Ferenc megtagad minden segítséget, a föld királyai pedig nem szűnnek meg a Krisztus ügye ellen dühöngeni? A választ illetően Kálvinnak nem voltak kételyei, mint ki is jelenti urának és királyának. A kifejlet bizonyos:


„De a mi tudományunknak a világ minden dicsősége fölött fenségben, minden hatalma fölött győzhetetlenségben kell állnia, mert nem a mi tudományunk az, hanem az élő Istené s az Ő Fiáé, a Krisztusé, akit az Atya királlyá tett, hogy uralkodjék tengertől tengerig és a folyóvizektől a föld kerekségének a véghatáráig. Éspedig úgy uralkodjék, hogy szájának egyetlen leheletével az egész földet vasszilárdságával és ércerejével, arany- és ezüsttündöklésével együtt úgy széttörje, mint a cserepet. Amint az Ő országa dicsőségéről jósolták a próféták. (Dán 2,34; Ézs 11,4; Zsolt 2,9)1


A reformátor idézte igeszakaszok megfontolása a tizenhatodik században újból fölébresztette a Krisztus állításainak az egész világon való elismertetése iránti buzgóságot, és azt tanította, hogy az emberek magabiztosan keressék ez ország fokozatos megvalósulását. Így azt találjuk, hogy maga Kálvin is folyvást olyasmikről beszél, amelyek a Szentírás bizonyságtétele nélkül meg sem közelítenék a valóságos lehetőséget. Példának okán a Malakiás 1-ről szóló igemagyarázata utáni imádságát a következőképpen fejezi be: „Nem kétséges, nevedet az egész világon magasztalják és dicsőítik majd”, 2 vagy a Mikeás 7-ről mondott fejtegetése után így imádkozott. „Naponta esedezzünk hozzád imádságainkban, és soha ne kételkedjünk benne, hogy Krisztusod kormányzása alatt ismét egybegyűjtheted az egész, most nyomorúságosan szétszórt világot, hogy mindvégig kitarthassunk e harcban, míg végre megtudjuk, hogy nemhiába reménykedtünk benned, hogy nem hiába imádkozunk hozzád, amikor a mi magunk és az egész világ üdvössége végett gyakorolja Krisztus a néki adatott hatalmat.”3


Az Úri Imádság második könyörgéséről, „jöjjön el a te országod”, Kálvin így ír: „Amiképpen Isten országa szakadatlan növekedik és gyarapodik mind a világ végéig, naponta imádkoznunk kell eljöveteléért, mert amilyen mértékben bűnben dúskál a világ, olyan mértékben nem jött még el az Isten országa, mely a tökéletes igazságot hozza magával.”4 Jóllehet a kérés teljesítése az utolsó eljövetelre vár, ezt Kálvin tudta jól, azt is látta, hogy ezek a szavak biztosítják a várakozást, hogy ebből az országból sokkal több minden valósul meg a történelemben, itt a földön.


Ha Kálvin tudatosan nem összpontosított is a betöltetlen próféciák kérdésére, Krisztus közbenjáró uralkodása eszméjével megvetette az e tárgyról való puritán gondolkodás alapjait. Az evangélium sikere, melyet a puritánok olyannyira óhajtottak, a Krisztusba vetett bizodalmukon állt. Ezért soha nem engedtek amaz érzésnek, hogy a világ elfajulása miatt csak a második eljövetel jelenti az egyedüli reményt az emberiség számára; felfogásuk szerint ha ezt teszik, a hitetlenség bűnébe estek volna az első eljövetel ígért eredményeit illetően. Ha a jóslat lehetetlenségnek tetszik, a gyógyírt az egyház fejének hatalmán és dicsőségén való mélyebb elmélkedésben kell keresni.


Megszámlálhatatlanul sok puritán igemagyarázó példáját lehetne felhozni, de közülük most csak kettőt idézek. Először is nézzük meg George Newtont (1602–1681), aki idősebb kollégája volt Joseph Alleine-nek a somerseti Tauntonban. Miután elmagyarázza Krisztus főpapi imájának szavait: „És megismertettem ővelük a te nevedet” (Jn 17,26), Newton az „és megismertetem” ígéret jelentőségén elmélkedik:


„Teljék meg szívünk reménységgel e munka tekintetében. Minthogy Krisztus vállalta, számíthatunk teljesültére. Megváltónk e szavaival ígéretet tesz az Atyának, hogy mit tesz majd népével a későbbi időkben; azt mondván: »megismertetem ővelük a te nevedet«. Nekünk pedig ezért kötelességünk hinni az ígéretnek, várni az ígért javakat. Szüntelenül a várakozás kedélyállapotában lenni, e kiváló munka véghezvitelét nézni és hallgatni, lesni a hajnalhasadást, hogy az Atya neve felragyogjon olyan népeknek is, melyek soha meg nem pillanthatták valamely evangéliumi kinyilatkoztatás által, mígnem végül az utolsó időkről és korszakokról szóló eme prófécia szerint »napkelettől fogva napnyugotig« nagy lesz az ő neve »a pogányok között«” (Mal 1,11).


Imádságainkban tusakodjunk Krisztussal, hogy tartsa meg szavát, mit az Atyának adott annyi tanú előtt. Ó, szeretteim, midőn megnézitek a tudatlanságtól és egyiptomi sötétségtől uralt hitetlen népeket, melyek mit sem tudnak az Atya nevéről […], forduljatok Jézus Krisztushoz, és mondjátok, Ó, Urunk, azt vallottad, hogy megismerteted az Atya nevét más emberekkel és más népekkel a világ végéig is…


Teljék meg szívünk örömmel, midőn e munka teljesültét várjuk. Minket, kiknek kedvét szegte, és kiket mélyen megszomorított az egyház állapota, derítsen fel a gondolat, hogy milyen áldott és dicsőséges állapotba kerül az egyház, midőn Krisztus megismerteti az Atya nevét minden néppel az ég alatt, midőn a zsidók megtérnek, a pogányoknak pedig a teljessége bemegy. Ó, szeretteim, az lesz csak az örömteli nap! Bizony mondom, azok az idők, atyámfiai, megannyi módon örvendetesek és boldogságosak lesznek. Ráadásul a világ minden szegletéből jövő népek megismerik az Urat, temérdek sokan, seregestül […] A világ teremtésétől fogva nem volt ilyen idő, de nem is lesz, míg ez áldott időszak el nem jön, és azért előre látván azt, örvendezzék érte a lelkünk, jóllehet soha meg nem érhetjük.”5


Második példaként hadd idézzem Richard Sibbest. Cambridge-ben, ahol haláláig, 1635-ig oly nagy sikerrel szolgált, diákoknak és polgároknak prédikálva a következőképpen alkalmazta a Krisztus hatalmáról szóló igazságot:


„Senki ne essék tehát ezért kétségbe, de mint mondottam volt, ne essünk kétségbe azok megtérésén sem, kik más dolgaikban vadak. Mert akármilyen komiszak is, a világból valók, és a ha az evangélium hirdettetik nekik, »hisznek benne a világon«. Krisztus mindenható ereje elkíséri tulajdon rendelését, hogy az hathatós legyen… És amidőn a pogányok teljessége bemegy, akkor jön el az ideje a zsidók megtérésének. Miért ne szabadna várnunk rá? Ők voltak Isten népe. Mi pedig látjuk, »hisznek a Krisztusban a világon«. Annak okáért számíthatunk a zsidók elhívására, minthogy sokan vannak, nemzetüket pedig elkülönítik másoktól.”6


Krisztus a világon való jelenlegi és eljövendő uralkodásáról ilyen meggyőződéseket vallva az angol puritanizmus reménykedő jövőszemléletről tett bizonyságot. Ezt a vonását a kiváló világi történész, S. R. Gardiner is megfigyelte, aki egybevetette a puritánoknak és a kortársaiknak az 1642-ben polgárháborúhoz vezető zavaros években tanúsított vallási magatartását. „Mint a többi puritán – írja a történész –, Sibbes is a tevékenységének eredményes voltába vetett diadalmas bizodalmával vált ki. Herbertnek még a legboldogabb hangütéseiben is van valami bánatos keserűség. Magamagának még Laud is, Wentworth is bevallotta, hogy rosszak az esélyei. Eliot a börtönben ülve, Sibbes a szószéken állva diadalmasan ujjong.”7 […]


A puritánok próféciahite ugyancsak határozott színt adott kegyességüknek az egyház iránti elkötelezettségük tekintetében. Korunkban a kegyességet túlságosan magánügynek, személyes kérdésnek gondolják, az egyházat pedig addig spiritualizálják, míg azt az egyes, Krisztushoz egyénileg kötődő hívők közösségének homályos elgondolásává nem fokozzák le: a közgondolkodásban a keresztény ember egyház iránti kötelessége a fontossági sorrendben meglehetősen hátulra szorul, és elválik a Krisztus iránti hűségtől.


A puritán lelkiség teljességgel eltért ettől a beállítottságtól. Az egyház és látható bibliai felépítése, a rendelések, az egység, az igehirdetés és a fegyelem állt gondolkodásuk előterében. Az anyaszentegyház ereje és tisztasága mindent megelőz, mert ő a Krisztus egyháza. Jóléte a fejének adott tiszteleten múlik, hiszen az ő nevében, az ő akarata szerint végzi a munkáját. Pál apostollal együtt boldogan ünnepelték az igazságot, hogy az az erő, amely „véghetetlen bőséggel mindeneket megcselekedhetik, feljebb hogynem mint kérjük vagy elgondoljuk”, működjék, hogy Istennek legyen „dicsőség az egyházban a Krisztus Jézusban nemzetségről nemzetségre örökkön örökké” (Ef 3,20–21). Az egyháznak döntő szerepe van Isten örökkévaló szándékában, hogy Fiának dicsőséget szerezzen. Ez az elgondolás indította a puritánokat és a szövetségeseket,8 hogy szenvedélyesen vessék bele magukat az egyház reformálásának munkájába, és nemzetközileg is ez a gondolat rejlett az egyház dogmatikai és fegyelmi egységéért való aggodalom mélyén. Kegyességük erőteljesen hangsúlyozta a testületiséget, és semmi módon nem rokonszenvezett az evangéliumi élet individualista felfogásával.


Az eddigiekből világosan ki kellett tűnnie annak, hogy ez a szemlélet a betöltetlen próféciákkal kapcsolatos puritán hittel együtt gyakorlati következményeiben is feltűnően különbözik attól a nézettől, mely egy másfajta próféciaértelmezésen alapulva nem gondolja, hogy a szervezett egyháznak lesz jövője. A puritánok az egyházat isteni intézménynek látták, melynek feje törvényeket, kormányzatot és tisztségviselőket adott számára, akik áldása folytán képesek megvalósítani a történelemben azt az ígéretet, hogy Krisztus „uralkodik az egyik tengertől a másik tengerig, és a nagy folyamtól a föld határáig” (Zsolt 72,8). Ha az egyházat Isten rendelte eszközül ez ország előmozdítására, akkor az egyház jövőjéhez kétség nem férhet. „E látható, katolikus egyházra – mondja a Westminsteri Hitvallás – bízta Krisztus az Isten szolgálatát, kijelentéseit és rendeléseit a szentek egybegyűjtésére és tökéletesítésére a világ végéig; és saját jelenvalóságával és Szentlelkével ígérete szerint hathatóssá teszi azokat.”9


Az egyház jövőjébe vetett hitükkel a puritánok megnövekedtek mind erőben, mind eltökéltségben. Ha csak rövid távon tudtak volna gondolkodni, koruk egyházi problémáit alkalmasint okkal reménytelennek ítélték volna, de ők az utókor iránt érzett felelősségtől hajtva nem hátráltak meg előttük. Az elkövetkező századok pedig leszüretelhették az Isten Igéjéről való megalkuvást nem ismerő bizonyságtétel gyümölcseit. Munkájuk nem lehetett hiábavaló, mert Krisztus egyháza a tanúságtételével csak ezután vette körül a világot. Jonathan Edwards testesítette meg ezt az előretekintést, midőn így írt: „Reméljük, hogy számos négerből és indiánból lelkipásztor lesz, és hogy kiváló könyveket adnak ki Afrikában, Etiópiában, Tatárországban.”10Végtére az egyház diadalmaskodik! […]


A puritánok hitték, hogy az evangélium világméretű sikerét a Szentírás megígérte, hogy azt a Szentlélek ismételt kitöltetései váltják valóra, é



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 98
Tegnapi: 45
Heti: 347
Havi: 1 735
Össz.: 534 499

Látogatottság növelés
Oldal: Puritánok
Úton Krisztussal - © 2008 - 2024 - irgalom.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »